Etiketter

fredag 28 februari 2014

PM text

Vattensparande

Jag har valt att arbeta med att försöka förmå människor att duscha endast den tiden som de behöver.

I dagens samhälle förekommer det mycket slöseri av energi. Att vi slösar på energi i den mängd som vi gör idag blir ett problem. Ett av dessa problem, är slöseri på vatten och varmvatten. Detta förekommer ofta när vi duschar. Det är ingenting konstigt idag att man duschar i skållhett vatten i 20 minuter. När det är så många som gör på detta viset slösas det ofantligt med vattenmängder och energi för uppvärmningen av vattnen. Under ett dygn går det åt runt 200 liter vatten per person. 70 utav de 200 litrarna är endast för hygien. När det är i dessa mängder går det åt mycket energi till att värma upp allt vatten och att få ut vattnet till kranar. Varmvattnet i en villa står för en femtedel av energiförbrukningen. 

Den energi som används leder i sin tur till en förstärkt växthuseffekt, beroende på vilken energikälla man använder sig av. Solenergi, till exempel, bidrar inte till en förstärkt växthuseffekt medan kol och andra fossila bränslen påverkar vid förbränning. 

För dem som inte vet vad växthuseffekten är för någonting; det är olika gaser i atmosfärsen som håller inne en del av värmestrålningen som solen avger. Strålarna kommer in innanför atmosfären och värmer upp luften och jorden. En del av den värme som kommer åker därefter ut tillbaka till rymden. Växthuseffekten behövs för att vi ska kunna leva ett behagligt liv på jorden. Utan växthuseffekten skulle all värme bara försvinna direkt ut till rymden och medeltemperaturen skulle vara -18 C°. Men när växthusgaserna ökar, stannar en del av den värme kvar som skulle ha lämnat jorden och det leder till ökad medeltemperatur. Detta i sin tur kan leda till att isarna smälter i nord- och sydpolerna. Om dessa isar smälter ökar havsnivån och det kan drabba de människor som bor nära kustområden bland annat. Odlingsbar mark kan förstöras och översvämningar i bostadsområden kan inträffa. Massflykt är en sannolik konsekvens som en följd av detta.

Att isarna smälter kan också leda till att Golfströmmen kyls ner vilket leder till kallare klimat i Europa och eventuell glaciärspridning. Det här kan också leda till massflykt liksom översvämningarnas konsekvenser. Odlingsbar mark kan förstöras som kan leda till prisökningar på mat allt eftersom det blir svårare att få tag på livsmedel.

Om temperaturen ökar kan det också leda till att torkan runt ekvatorn förvärras. Blir torkan värre, förstörs större områden av betesmark och odlingsmark på grund av minskad nederbörd. Detta innebär att många olika djurarter inte får den mat som de behöver och sedan svälter ihjäl. Eftersom odlingsbar mark förstörs och djur dör kan detta leda till svält och fattigdom. När det är svårare att få fram mat går priserna upp på maten vilket gör att det blir jobbigt för alla fattiga individer. När de fattiga inte kan köpa mat blir risken för svält större.

Jag har valt att skriva om att man bara ska duscha den tid som man behöver, som jag nämnde tidigare. Anledningen till att jag har valt att skriva om detta område är för att det är ett sådant vanligt problem som förekommer väldigt ofta i de flesta hushåll. Små ansträngningar kan leda till stora förändringar. Genom att minska tiden i duschen med bara 5 minuter per person, vinner man ca 5 549 kronor i besparing per år i ett genomsnittligt hushåll enligt Eons mätningar. Det är bättre för miljön och man tjänar på det ekonomiskt. Å andra sidan försvinner ens vanliga bekvämlighet och man får komma in i andra vanor om man vill förändra sitt beteende vad gäller att duscha.

För att spara på vatten och energi som vattnet behöver för att värmas upp, kan man till exempel köpa snålspolande munstycken till sin dusch. Dessa munstycken minskar vattentrycket, och till följd av detta sparar man på energin och då också utsläppen av växthusgaser beroende på vilken energikälla man använder sig av för att värma upp vattnet. Man kan dessutom använda en timer när man duschar för att ha bättre koll på hur länge man är i duschen för att sedan minska tiden mer och mer. Det viktiga är inte antalet minuter man minskar att duscha, utan bara att man har försökt och att man minskar det med någonting överhuvudtaget. Varje sekund räknas. 

Jag hade tänkt att försöka förändra onödigt duschande i min familj genom att berätta/läsa upp denna texten som jag har skrivit och berätta om trovärdiga följande konsekvenser som kan ske om man duschar i onödan.





Källor:













De källor som jag har använt anser jag som pålitliga. Jag har använt mig av bland annat NE (national encyklopedi), (Eon elföretag) och SMHI (Sveriges Metodologi och Hydrauliska Institut). 

Alla de källor som jag har använt som inte anses som tillförlitliga (Wikipedia och vaxthuseffekten.org) har jag dubbelkollat med de tillförlitliga källor så som NE och SMHI och det har alltid stämt överens. Jag anser NE som en relevant källa för att den används i svenska skolan som ett läromedel. Gleerupslms anser jag också som en tillförlitlig källa för att dessa böcker används som ett läromedel, likt NE. När jag läste på Wikipedia om växthuseffekten valde jag att jämföra texten med NE för att jag blev förvånad efter jag hade läst att värmen omvandlades till infraröd strålning. Efter att jag hade dubbelkollat med NE visade det sig att det stämde vilket betyder att informationen var tillförlitlig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar