Etiketter

onsdag 21 maj 2014

Säkerhet och risk

1. Det första som man kan göra är som vi gjorde, att gå igenom och låta alla bli bekväma med redskapen, och framför allt demonstrera hur man ska använda redskapen, följa lärarens instruktioner och lägga ut mjuka mattor på de ställen där det behövs till exempel på en station där man ska gå balansgång.

2. Att använda sig av tjockmattor eller andra mjuka underlag när man har olika redskap framme så som höga plintar kan påverka säkerheten på ett positivt sätt för att om man skulle till exempel ramla efter att man har gjort ett försök på att hoppa över plintarna förblir man oskadd utan några större eller allvarliga skador. Om man inte skulle ha någon form av mjukt underlag vid plintarna blir risken för svårare skador större eftersom om man skulle trampa snett när man landar eller ramla rakt på ansiktet finns det inte någonting som kan dämpa fallet och göra så att skadan inte blir lika allvarlig. Att ha hårda redskap kan öka skaderisken och höga redskap kan också öka risken. Hur man placerar redskapen är också en viktig del för säkerheten, till exempel är det inte bra att ha en plint som man ska hoppa över som leder in i en vägg utan man måste placera plinten på ett ställe så att det finns en bromssträcka som ska räcka för alla.


3. Jag kan vara uppmärksam över min omgivning och se till att ingen person är i närheten när man ska göra någonting som kan sätta andra personer i fara, man kan också lyssna på och följa lärarens instruktioner. Man ska inte tänja på gränserna för mycket och med det menar jag att man inte ska försöka sig på någonting som man inte är helt säker på att man klarar av. Man kan också vara uppmärksam på när andra gör övningar så att man inte sätter sig själv i fara och framför allt inte sätter dem i fara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar