Etiketter

söndag 8 juni 2014

Avslutnings tal 9:an

Nu är tiden på Gunnesboskolan slut och ett nytt liv börjar, gymnasiet. Jag kommer ihåg tiden då jag flyttade hit till Skåne och alla mobbade mig för min dialekt, eller gör fortfarande… Jag började på en skola i Kävlinge som heter Rinnebäckskolan. Men jag bytte sedan skola till en skola som heter skånskasmåstadenskulturskola (SSKS), men innan det var jag på besök här på Gunnesbo, vet inte om någon kommer ihåg det? Jag hade planerat att börja här först men den andra skolan hade musikinriktning och var mer kultur inriktad vilket jag tyckte om väldigt mycket. Men sedan kommer man hit till gunnesboskolan vilket var ett bra beslut. När jag först kom hit blev jag uppfattade som en duktig skolpojke, men nu är jag tydligen en småländsk skogspojke som jagar älg på fritiden och äter älg till allt. Uppfattningen har ändrats mycket sedan jag först började här.

En sak som jag har tänkt på är att alla tar föregivet att alla ska gå på gymnasiet, men det är inte så svart på vitt. Det finns många som inte tänker gå på gymnasiet och folk som funderar på att inte göra det. Jag säger inte att jag inte tänker gå på gymnasiet eller att någon här inte planerar det. Men jag har funderat över det väldigt noga för att för mig har det inte varit självklart att gå på ett gymnasium för olika skäl. Det jag vill få sagt med detta är att o avsätt vad man väljer att göra så finns det alltid andra alternativ och hur djupt i skiten som man anser man är finns det alltid en väg ut. 


Det har skapats många fina minnen på gunnesboskolan med hjälp av alla kompanjonerna i klassen. Jag har verkligen haft en bra tid här med er. Vad som än händer i nu och i framtiden önskar jag alla lycka till med ert nya liv och en ny skolstart och början på en framtida karriär.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar