Etiketter

tisdag 3 april 2012

Pontus 4 steg från proffs frågor


Svenska; Pontus fyra steg från proffs
Fråga: Skulle du beteckna din bok som en ungdoms bok? 
Svar: Ja, det gör jag för att den handlar om en kille i 9:an (tror jag, jag kommer inte ihåg) ,på det sättet som de pratar och dom använder förkortningar o.s.v
Fråga: Vad kännetecknar en bra bok? Rada upp kännetecken och kommentera om dessa finns i den bok du läst. 
Svar: En bra bok ska ha med en bra handling, på de sättet som författaren formulerar sig så man kan få en bra bild av vad det är som händer. Och jag tycker också att man ska kunna veta hur karaktären tänker. Det tycker jag att det finns i denna boken. Man kan känna sig in i huvud personen så att man förstår hur han känner sig och hur han tänker. 
Fråga: Hur är språket i din bok? Förstår du alla ord? Finns det många beskrivningar? Ser du bilder i ditt inre? Välj gärna ut ett stycke ur texten som du tycker är ett bra ”bevis” för något av det du kommenterat om språket.
Svar: Språket i min bok är ungefär så som ungdomar pratar nu, med förkortningar, slangord o.s.v. Ja, jag ser bilder i mitt inre. När de berättar om ett ställe så föreställer jag mig det i mitt huvud. Jag förstår alla ord också för att denna boken är ganska lätt att förstå, t e.x att de pratar så som vi ungdomar gör och använder inte svåra ord.
Fråga: Svensklärare brukar påpeka att dramaturgin i en berättelse är viktig. Det ska finnas en inledning där personer och ”problem” presenteras, därefter följer en upptrappning av ”konflikten” innan berättelsen når sin höjdpunkt för att sedan avslutas. Följer din berättelse denna kurva, eller avviker den från detta mönster? Ge konkreta exempel ur din bok.
Svar: I denna boken handlar ju om en kille som är med i ett skate gäng, så dom strävar ju efter att komma med i tävlingar, bli sponsrade osv. Så när de kommer till skate tävlingar och när de blir större och större så blir det mer spännande och mer problem uppstår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar