Etiketter

måndag 27 maj 2013

Hkk Maträtt

Jag gjorde fetaostlax med bandspaguetti. Denna maträtten är ganska nyttig för att den innehåller laxen som har omega 3 fetter i sig som är bra för oss. Det är också bra att ha med pasta vilket innehåller kolhydrater. Det behöver vi för att kolhydrater är ett slags närings ämne som behövs för att vi ska kunna överleva. Kolhydrater innehåller socker som cellerna i vår kropp använder som bränsle.

Min måltid enligt tallriksmodellen är bra om man har med morötter, squash och ost vilket jag inte hade allt av. Det jag behöver för att min maträtt ska vara nyttig enligt tallriksmodellen är pasta, någon form av kött och grönsaker. Som jag sa innan jag hade med vissa grönsaker, lax och pasta som gör att min maträtt är nyttig om man inte har för mycket eller för lite av någonting.

Denna maträtten är bra för normalförbrukare om man äter enligt tallriksmodellen. Man kan anpassa denna maträtt lätt genom att ta mer pasta och skära ner på de andra sakerna i maträtten om man är en idrottare eller allmänt rör på sig. Eller om man ska gå ner i vikt så kan man ta mer av grönsakerna och minska på allt annat.

För att ha miljöhänsyn kan man koka pastavattnet i en vattenkokare så gå det snabbare och tar inte lika mycket på energi som det skulle göra om man kokar vattnet med hjälp av spisen. Man kan också stänga av plattan lite tidigare så man inte använder onödig energi. Sedan för att få tag på miljövänliga produkter att använda sig av att laga maten med kan man hålla utkik efter det gröna nyckelhålet. Om en produkt är märkt med de gröna nyckelhålet betyder det att varan har uppfyllt alla livsmedelsverkets regler.

Min maträtt gick snabbt och lätt att göra och det var inte häller så dyrt att laga. 150g Fetaost kostar runt 200 kr/kg, laxfiléerna kostar ca 185 kr/kg och pastan kostar ca 13 kr/kg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar